Thailand - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Erwin Zwieten - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Erwin Zwieten - WaarBenJij.nu

Thailand

Blijf op de hoogte en volg Erwin

05 November 2014 | Nieuw Zeeland, Paihia

De aankomst

Na aankomst in Bangkok voelde ik mij al snel thuis in Thailand. In vergelijking met Dubai waar ze de kaken meestal stijf op elkaar hielden kan je in Thailand met de meeste mensen wel terecht voor een praatje. Ook al kunnen ze Engels, ze proberen je altijd wel te helpen.

Ik landde om 1.30 s'nachts en ik had verwacht dat het wel even kon voordat ik bij mijn hotel zou zijn maar tegen mijn verwachting in ging het heel vlot. Even poseren voor een fotootje bij de douane en verderop lag mijn backpack al klaar op de bagageband.

De vloeiend Duits sprekende taxi-chauffeur bracht mij in een half uurtje naar mijn hotel. Tijdens deze nachtelijke rit kon ik direct even kennis maken met Bangkok. Zelfs om 3:00 zijn diverse marktkramen nog geopend. 24/7 is hier wel wat te beleven.

Na alle indrukken verwerkt te hebben lag ik rond 4:00 in m'n bedje. Lekker rustig slapen, althans dat dacht ik. Om 5:30 was het alweer 'Allah Akhbar, Allah Akhbar'. Ik dacht dat ik alle moskeeën achter mij had gelaten in Dubai, maar pal naast het hotel stond er weer eentje. En dat zijn toch ook geen tijden!

Route

Tijdens mijn route heb ik de volgende plaatsen aangedaan:

Bangkok
Wereldstad met 12 miljoen inwoners.

River Kwai
Rivier die bekend staat om de River Kwai bridge. Vroeger in de oorlog gemaakt door Birmese slaven. Daarnaast staat het bekend om zijn drijvende hotels.

Ayutthaya
Stad met veel tempels en ruïnes

Sukhothai
Nog meer tempels en ruïnes

Chiang mai
Na Bangkok de grootste stad van Thailand gelegen in het noorden tussen de bergen.

Koh tao
Het duikwalhalla van Thailand. Gigantisch mooie onderwaterwereld en boven water heb je ook niet te klagen.

De 5 hoogtepunten

1. Fietstocht Bangkok
Samen met 2 NL'ers die ik in Bangkok heb leren kennen hebben we een fietstocht door Bangkok gedaan. Dit was echt super gaaf! De gids leidde je rond langs alle smalle steegjes van Chinatown en ook van de buitenwijken in Bangkok kreeg je een beeld. Vooral Chinatown was tof om te zien. Als je naar links keek werd er een kip geslacht en als je naar rechts keek zat een oud vrouwtje te breien.

2. Tuktuk & massage
Twee dingen die echt bij Thailand horen. In de tuktuk was het me het ritje wel! Plankgas door de ochtendspits van Bangkok crossen. Als je je hier aan de regels houdt hoor je er niet bij. Van links naar rechts, overal tussendoor, het kan allemaal.
En dan de massages. Allemachtig, de eerste keer wist ik niet wat me overkwam. Als eerst beginnen ze flink met hun elleboog in je rug te porren en uiteindelijk wordt je in allerlei houdingen gemanoeuvreerd. Effectief was het zeker want na een uurtje voel je je herboren.

3. Elephant nature park
In dit park worden mishandelde en uitgebuitte olifanten opgevangen en kunnen hier weer vrij rondlopen. We konden ze knuffelen, wassen en eten geven. Nou, was dat even leuk!

4. Scooter rijden in Chiang Mai
Met Jesse en Joost (ontmoet in Bangkok) hebben we voor 4 euro een scootertje gehuurd. En die lopen hier niet 50kmh maar 90kmh. Spektakel gegarandeerd dus. Ik had nog nooit op een scooter gereden dus in het begin was het wel even wennen. De eerste beste bocht ging niet helemaal lekker en ik koerste rechts op een restaurantje af. Met wat kunst en vliegwerk kon ik op de weg blijven en belandde ik niet tussen de wokpannen. Op een gegeven moment had ik het scheurmonster onder controle en konden we de bergen in. Echt prachtige wegen om te rijden en een mooie natuur waar we af en toe nog even bij een waterval gestopt zijn. De terugweg door de avondspits van Chiang mai heen was een super afsluiter!

5. Duiken op Koh Tao.
Tof om te doen! De tweede dag lag ik alleen te kosten in de zee door waarschijnlijk uitdroging. Dagen erna nog steeds niet helemaal fit maar gelukkig heb ik de cursus de laatste 2 dagen nog op kunnen pakken. Uiteindelijk toch nog mijn PADI gehaald! Laatste duik gingen we naar 22 meter waar een oorlogsschip op de bodem lag. Indrukwekkend!

Wist u dat:
- je in zelfs in Chiang mai een frikandel speciaal kan bestellen
- ik met de vloeiend sprekende woorden 'mai houw khap' elke Thai stil kreeg die me weer wat probeerde aan te smeren.
- een serveerster van het restaurant waar ik vaak at zo geïnteresseerd in mij was dat ze elke dag vroeg of ik een 'happy ending' had gehad. 'No, only happy. Not ending'.
- de brandweer moest komen blussen na het eten van mijn eerste Thaise curry
- je hier voor €1.30 al een maaltijd + drinken kan krijgen. (Pa, volgend jaar Thailand?)
- onze taxi-chauffeur zo'n grote roggel produceerde dat hij hier zelfs zijn deur voor moest openen.

Verder zijn we nog wezen ziplinen (via een kabel van boom naar boom toe), hebben we een potje Thai-boksen gezien en ben ik in Ayutthaya in een kroeg op de dansvloer beland met een oud Thais vrouwtje. En ik ben zeker en vast nog wel wat dingen vergeten zijn.

Thailand is echt een prachtig land met een mooie cultuur. Daarnaast zijn de meeste mensen super vriendelijk en dan het belangrijkste; een halve liter bier kan je er voor €1.50 krijgen.

Momenteel ben ik alweer een aantal dagen in Nieuw Zeeland waar ik 5 weken ga verblijven.
Tot de volgende keer!! See ya!
Groetjes Erwin

• 05 November 2014 - 09:51

Ria:

Hallo Erwin
    Wat geweldig dat je het zo naar de zin hebt gehad in Thailand.
    Zeker de moeite waard dus.
    Ik vind het elke keer weer een welkome afwisseling van de dag om foto,s van je te zien op facebook en watsapp.
    En ik kan zien dat je in Nieuw Zeeland ook erg geniet.
    Van de foto aan zee moest ik wel even slikken,ik dacht daar zit hij dan op het uiterste puntje van NZ